عمارت کلاه فرنگی بندرعباس

 سفر را می توان راه حلی برای جدا شدن از روزمرگی و درگیری های زندگی دانست. با سفر از مشکلاتی که در زندگی با آن درگیر هستیم جدا می شویم و مدتی را در آرامش و آسایش می گذرانیم. تقریبا می توان گفت بیشتر مردم جهان علاقه زیادی به سفر کردن دارند ولی در این بین افرادی هستند که علاقه بیشتری به این فعالیت دارند و زمان بیشتری را در سفر به سر می برند. این امر از گذشته وجود داشته افراد زیادی بودند که در اصطلاح به آنها جهانگرد می گفتند. این افراد به مدت چندین سال و حتی ده ها سال در سفر بودند. از این جهانگردان می توان به فریتیوف نانسن، کریستوف کلمب، ابن بتوته، ارنست همینگوی، و معروف ترین آنها مارکوپولو اشاره کرد. اینها عده ای از جهانگردانی هستند که در گذشته پا در سفر به دور دنیا گذاشته اند.

 اکثر آنها دارای سفرنامه هائی هستند که با خواندنشان می توان از تاریخ زندگی انسان ها در گذشته آشنا شد. تاریخی که با گردشگری در هم تنیده شده است. علاوه بر این سفرنامه ها، آثار تاریخی نیز هستند که ما را از احوال گذشتگان مطلع می کنند. کشور ما ایران با تاریخ غنی و قدیمی، مملو از آثار تاریخی است که در حال حاضر میزبان بسیاری از گردشگران هستند. یکی از این آثار تاریخی عمارت کلاه فرنگی بندر عباس است که تاریخی قدیمی نهفته در دل خود دارد.

عمارت کلاه‌ فرنگی بندرعباس (۱۳۹۹) | عکس ، آدرس ، نقشه و هر آنچه باید بدانید  - کجارو

درباره عمارت کلاه فرنگی

عمارت کلاه فرنگی بندر عباس در مجاورت اسکله قدیمی حقانی این شهر قرار دارد و مربوط به 300 سال قبل می باشد. عمر این عمارت به قبل از دوران قاجار یعنی دوران صفویه بر می گردد. در طراحی و ساخت این عمارت از بناهای اروپائی الهام گرفته شده است. برای سفر به بندر عباس فقط کافی است بلیط هواپیمای بندر عباس را از طریق مستر بلیط و به صوررت آنلاین تهیه کنید.

تاریخچه عمارت کلاه فرنگی

با خروج پرتقالی ها از بندر عباس، هلندی ها تصمیم به تاسیس تجارتخانه ای به مرکزیت اصفهان گرفتند. به علت اینکه بندر عباس بندر مهمی در ایران به شمار می رفت و در آن زمان دروازه ایران با غرب بود، تصمیم بر این شد که شعبه ای از این تجارت خانه هم در بندر عباس ایجاد شود. پس از ایجاد  این موسسه، آنها مقر خود را در خانه ای که متعلق به حاکم وقت بندر عباس بود قرار دادند. چند سال بعد در سال 1080 شروع به ساخت عمارتی در حوالی همان خانه کردند که ساخت آن 4 سال به طول انجامید و در سال 1084 افتتاح شد. این مقر همین کلاه فرنگی امروزی است. در سال 1137 شمسی هلندی ها نیز بندر عباس را ترک کردند و این ساختمان خالی ماند. به همین علت آن را تبدیل به دارحکومه و محلی برای انجام تشریفات گمرکی کردند. در سال 1284 که گمرک عباسی کار خود را به صورت رسمی آغاز کرد طبقه همکف آن را به این امر اختصاص یافت. و دیگر طبقات همچنان به عنوان دارالحکومه به کار خود ادامه دادند.

 https://mrbilit.com/mag/kolah-farangi-estate/

Comments

Popular Posts