فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران

تاریخچه فرودگاه

تصمیم برای ساخت این فرودگاه به سال 1346 شمسی بر می‌گردد. این تصمیم بر اساس پیشنهاد سازمان ایکائو مبنی بر ساخت فرودگاهی بین المللی برای استفاده از توان ترانزیتی ایران بین آسیا و اروپا گرفته شد. پس از انجام کارهای تحقیقاتی، شروع برای ساخت این فرودگاه در سال 1351 توسط شرکت های ایرانی و آمریکائی انجام شد. یک شرکت آمریکائی مسئول پروژه معماری آن بود که قرار شد در سال 1362 این فرودگاه تکمیل و تحویل داده شود. هزینه ساخت این فرودگاه 1 میلیار دلار تخمین زده شده بود.

با رخداد انقلاب اسلامی کار انجام این پروژه متوقف شد. پس از آن نیز به علت جنگ ایران و عراق این پروژه ادامه پیدا نکرد. در سال 1374 و 6 سال پس از پایان جنگ تحمیلی کار این پروژه با مشارکت یک شرکت فرانسوی و چندین شرکت ایرانی آغاز شد.

وزرات راه و ترابری مناقصه ای برای ادامه پروژه برای جذب سرمایه گذار خارجی گذاشت. برنده این مناقصه شرکت ترکیه ای- اتریشی تاو بود. این شرکت مسئول بخش‌های کترینگ و هلدینگ فرودگاه شد. در اردیبهشت 1383 فاز اول این فرودگاه به طور ناقص افتتاح شد.

در حال حاضر این فرودگاه دو ترمینال فعال دارد و ترمینال ایرانشهر این فرودگاه در حال تکمیل شدن است.

درباره فرودگاه

فرودگاه امام خمینی که عمدتا پرواز های خارجی و بین المللی از طریق آن صورت می گیرد در 30 کیلومتری جاده تهران- قم  و در ارتفاع 1،007 متری از سطح دریا قرار دارد. دارای دو باند پرواز به طول 4،198 و 4،249 متر و عرض 45 متر است. این فرودگاه دارای تجهیزات به روز و پیشرفته هوائی می باشد.

 فرودگاه امام خمینی در سال 2016 نزدیک به ۷،۸۲۱،۳۶۹  مسافر و ۱۴۸،۰۲۰ تن بار جا به جا کرده است.  مالک آن شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی و گرداننده آن سازمان هواپیمایی کشوری می‌باشد که خدمات خود را به سر تا سر ایران ارائه می‌دهد.

این فرودگاه قطب اصلی برای شرکت های ایران ایر، هواپیمایی آسمان، هواپیمایی ماهان، هواپیمایی معراج، هواپیمایی قشم، هواپیمایی تابان، هواپیمایی زاگرس، هواپیمایی آتا و هواپیمایی کاسپین و شرکت‌های هواپیمایی باربری ایران ایر، هواپیمایی قشم، هواپیمایی یاس ایر و هواپیمایی ماهان می باشد.

بیانیه ماموریت فرودگاه امام خمینی بدین صورت می باشد: فراهم نمودن فرودگاهی ایمن، امن و کارآمد، ارائه خدمات عالی به مشتریان، افزایش مزایای اقتصادی برای منطقه

چشم انداز فرودگاه را می‌توان این گونه شرح داد: شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به یک مرکز حمل و نقل هوایی و یک موتور اقتصادی برای تهران، کشور و منطقه بوسیله تسهیل حمل و نقل هوایی و خدمات مربوطه تبدیل شده است. شهر فرودگاهی به عنوان یک بستر حمل و نقل ترکیبی و لجستیک عمل کرده و پشتیبانی برای فرودگاه خواهد شد.

 

ترمینال های فرودگاه

فرودگاه سه ترمینال با نام های ترمینال شماره 1، ترمینال سلام، ترمینال ایران شهر دارد. که در حال حاضر ترمینال شماره یک و سلام در حال فعالیت هستند. ترمینال دیگر آن یعنی ایران شهر در حال ساخت است.

ترمینال شماره یک امکانات کامل و تجهیزات پیشرفته ای دارد.  این ترمینال  سالانه حدود 8 میلیون مسافر و 120،000 تن بار جا به جا می کند. کلیه پرواز ها از این ترمینال انجام می گیرد.

ترمینال سلام سالانه ظرفیت پذیرش 5 میلیون مسافر را دارد. این پروژه قرار بود تا سال 2016 افتتاح شود که متاسفانه مشکلات مالی این کار را به تعویق انداخت. در سال 1398 این ترمینال با حضور رییس جمهور افتتاح شد. این ترمینال قرار بود برای سفر های حج مورد استفاده قرار بگیرد ولی هم اکنون پروازهائی برای فرودگاه بین المللی کیش نیز از این ترمینال انجام می شود.

ساخت ترمینال ایران شهر یعنی سومین ترمینال این فرودگاه در مرحله تحقیقات قرار دارد. این ترمینال ظرفیت پذیرش 30 میلیون مسافر را دارد. قرار است پس از افتتاح ترمینال، کلیه پرواز های خارجی از طریق آن انجام گیرد و ترمینال شماره یک تنها برای پرواز های داخلی مورد استفاده قرار بگیرد.

پروازهای ورودی و خروجی

https://mrbilit.com/mag/imam-khomeini-international-airport/

Comments

Popular Posts